Dag 16 - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Frans Goot - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Frans Goot - WaarBenJij.nu

Dag 16

Door: degootjes

Blijf op de hoogte en volg Frans

25 Oktober 2006 | Zuid-Afrika, Graaff-Reinet

In Graaff-Reinet bezoeken we ‘smorgens een township. We gingen eerst een lagere school bekijken. En ook hier zien we weer dat de kids er veel voor over hebben om op de foto te komen. In de laagste klas krijgen we uitleg hoe de kinderen in 4 talen (2 lokale talen, engels en afrikaans) leren lezen en schrijven. Daarna hebben we onder begeleiding een wandeling door de township gemaakt. Hier zijn erg veel klasseverschillen, vooral te zien aan de staat van het huis waarin zij wonen. In deze township is naast een grote gemeenschapsruimte (onder andere te gebruiken voor kerkdiensten en feestavonden) ook nog een bibliotheek. Bij een bezoek aan een van de inwoners worden we getrakteerd op koffie, thee en zelfgebakken broodjes.
Terug in het centrum van Graaff-Reinet zagen we tijdens de lunch ook een groot aantal red bishops die zaten te “lunchen”. Na een rondwandeling langs de vele mooie huizen in Kaaps-Hollandse stijl hebben we de mooiste kerk (ze hebben hier 29 kerken) bezocht.
Om half vijf was het verzamelen voor een bezoek aan de schapenboerderij. Door Gappie en Elsona werden we hartelijk ontvangen en rondgeleid door een prachtig ingericht “congrescentrum”. Elsona bleek een zeer creatieve vrouw te zijn die een atelier had opgezet voor het beschilderen van o.a. katoenen doeken in typisch Afrikaanse stijl. Prachtig. De koffers beginnen zo onderhand te klein te worden!!! Na een wedstrijd schapentellen (he Marie) zijn we staande op open pick-ups de bergen in gegaan, waarbij we vrij steil omhoog zijn gereden op moeilijk begaanbare paden. Boven was er helaas dit keer geen zonsondergang, maar wel lekkere wijn. Terug op de schapenboerderij hebben we koedoe gegeten. Heerlijk!!

• 31 Oktober 2006 - 13:57

Carola V. Vliet:

hallo, ik vind u site erg leuk. Mijn oma(van rijen) ging mee naar afrika en de foto's zijn heel erg mOoii. Namens ons allemaal nog veel plezier de laatste dagen..!!! grOetjess carOla astrid renate Wim en Marjan van Vliet

• 31 Oktober 2006 - 22:41

Monique:

Leuk om jullie reisverhalen te lezen! Als jullie Koen spreken, doe hem dan maar de groeten van Monique. Veel plezier nog!